متشابه را با كمك آيات محكمه میشود پياده كرد . اگر آيهای از قرآن راچند گونه بشود پياده كرد ، ما حق نداريم آنرا پياده كنيم مگر اينكه رجوعكنيم به ساير آيات قرآن كه با توجه به آنها خواهيم دانست كه چگونه بايدآنرا پياده كرد . معنی آيه متشابه اين نيست كه مجمل است يا لغتی در آناست كه معنايش را نمیدانيم بلكه آيه متشابه يعنی آيهای كه میشود آنرابه چند گونه شبيه يكديگر توجيه كرد . مثلا در قرآن آياتی است راجع به مشيت مطلقه الهی كه همه چيز به مشيتالهی است . استثنا نمیكند . از جمله اين آيه است كه به همين معنامتشابه است : « قل اللهم مالك الملك تؤتی الملك من تشاء و تنزعالملك ممن تشاء و تعز من تشاء و تذل من تشاء بيدك الخير انك علی كلشیء قدير »( 1 ) ديگر تأكيدی از اين بالاتر نمیشود : مالك اساسی همهملكها و قدرتها تو هستی و به هر كه ملك بدهی تو میدهی و از هر كه منتزعبكنی تو میكنی و به هر كه عزت بدهی تو میدهی ، از هر كه عزت بگيری وذلت بدهی تو میدهی ، خير منحصرا در دست توست و تو بر همه چيز تواناهستی . اين آيه از اين نظر متشابه است كه آنرا چند گونه میشود پياده كرد. همين قدر میگويد كه همه چيز به مشيت الهی است . و اين ، دو جور ممكناست باشد يكی اينكه در مشيت الهی هيچ چيزی شرط هيچ چيز نيست ، كمااينكه بعضی همينطور نتيجه گيری غلط كرده و گفتهاند بنابراين ممكن استتمام شرايطی كه ما آنها را شرايط عزت میناميم پيدا بشود ولی به دنبال آنبه جای عزت ذلت بيايد ، و پاورقی : 1 - سوره آل عمران آيه . 26 |