« و الجهاد فی سبيل الله عند الامر بالمعروف و النهی عن المنكر الا كنفسةفی بحر لجی و ان الامر بالمعروف و النهی عن المنكر لا يقربان من اجل و لاينقصان من رزق و افضل من ذلك كله كلمة عدل عند امام جائر » . از اينجمله دانسته میشود كه اصلاح داخل ( امر به معروف و نهی از منكر ) از جهادبا كافر خارجی مهمتر است ، و در داخل مبارزه با كژرويهای رهبر از همهمهمتر است . مخفی نماند كه امر به معروف در بعضی از مراتب جهاد است و سخن عدل باپيشوای ستمگر نوعی امر به معروف و نهی از منكر است . 4 - در مقاله 10 از سلسله مقالات سيری در نهج البلاغه گفتيم كه علیعليهالسلام تصريح میكند كه نظر خوارج مبنی بر اينكه قرآن كافی است ونيازی به حكومت و دستگاه مديريت و رهبری نيست غلط است . آنها میگفتند: لا حكم الا لله علی میفرمود : « كلمة حق يراد بها الباطل . . . و لكنهؤلاء يقولون لا امرش الا لله و انه لابد للناس من امير بر او فاجر يعمل فیامرته المؤمن و يستمتع فيها الكافر » . . . دستگاه حكومت از آن جهت حكومت ناميده میشود كه حافظ امنيت داخلی وخارجی است ، مجری قانون است . و از آن جهت امامت ناميده میشود كهمشتمل بر رهبری است ، نيروها را به حركت در میآورد و بسيج میكند وسازمان میبخشد و استعدادها را شكوفا مینمايد . در نهج البلاغه تعبير و الی و رعيت هم آمده است كه ظاهر ناظر به جنبهحفظ و رعايت است آنچنانكه در خطبه 214 آمده است : « و اعظم ما افرضسبحانه من الحقوق حق الوالی علی الرعية و » |