4 - فكر خوارج درباره امامت ( در ابتدا ) كه لا حكم الا لله . . .5 - جمله نهج البلاغه خطاب به ابن عباس كه امارت از اين كفش كهنهپستتر است « الا ان اقيم حقا او ادفع باطلا » 6 - خطبه 214 « و اعظم ما افترض سبحانه من تلك الحقوق حق الوالی علیالرعية و حق الرعية علی الوالی فريضة فرضها الله سبحانه لكل علی كلفجعلها نظاما لالفتهم و عزا لدينهم فليست تصلح الرعية الا بصلاح الولاش و لاتصلح الولاش الا باستقامة الرعية » . . . 7 - مقام واقعی حكمران امانتداری است ( سيری در نهج البلاغه مقاله 13 )8 - آيه 58 از سورش النساء : « ان الله يأمركم ان تؤدوا الامانات الیاهلها و اذا حكمتم بين الناس ان تحكموا بالعدل ». . . و بلا فاصله« يا ايها الذين امنوا اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولی الامر منكم »(رابطه امامت و تعهد و مسئوليت برای رساندن به مقصد ، آيه « و لنسلنالمرسلين »- حديث الامام يؤتی و لا يأتی و توجيهش ) . 9 - آيه « قل لا اسئلكم عليه اجرا »- با توجه به آنچه در تفسير الميزانو در مقاله ولائها و ولايتها آمده است . 10 - حديث ثقلين . . . ( 1 ) 11 - آيا امام مساوی است با رهبر ، يا با پيشوا ، يا حافظ و نگهبانحقوق و عدالت ؟ و يا الگو ؟ و يا مقتدا ؟ و يا مطاع و آمر ؟ و يا هادی ؟و يا . . . 12 - از بيان آنچه در بالا گفته شد دو مطلب بيشتر بايد مورد پاورقی : 1 - درباره اين حديث در مقدمه كتاب بحث شده است . |