تعيين بكند و مردم هم هيچ حق دخالتی در امر حكومت نداشته باشند ؟ پيغمبر( ص ) يك شخص معين را تعيين كرد و او هم شخص معينی را برای بعد ازخودش تعيين كرد و او هم كس ديگر را ، و تا دامنه قيامت تكليف امرحكومت اينست كه هميشه تعيينی و تنصيصی است و قهرا اين امر اختصاص بهائمه ندارد چون ائمه دوازده نفرند و اين تعداد مطابق معتقدات شيعه نهقابل بيشتر شدن است و نه قابل كمتر شدن . طبق اين سخن قانون كلی در بابحكومت از نظر اسلام اينست كه پيغمبر كه حاكم بود بايد حاكم بعد از خودشرا تعيين كند ، او هم حاكم بعد از خودش را و تا دامنه قيامت چنين باشد. اگر اسلام دنيا را هم بگيرد ( همانطور كه نيمی از دنيا را گرفت و الانهم جمعيتی در حدود هفتصد ميليون نفر 1 تحت لوای اسلام هستند ) و بنا بشودكه مقررات اسلامی در تمام نقاط آن رعايت شود چه به صورت حكومت واحد وچه به صورت حكومتهای متعدد ، قانون همين است . پس اينكه میگوئيمپيغمبر ( ص ) علی ( ع ) را تعيين كرد ، بر اساس همين اصل كلی بود كهحكومت بايد تنصيصی و تعيينی باشد و مطابق اين فلسفه اصلا لزومی ندارد كهحتی پيغمبر علی را از جانب خدا تعيين كرده باشد چون پيغمبر میتوانست باوحی مطلبی را بيان كند و ائمه نيز هم ملهم هستند و هم از ناحيه پيغمبرعلومی را تلقی كردند ولی بعد كه اينطور نيست . پس اگر اصل كلی درحكومت از نظر اسلام اين باشد [ كه حكومت بايد تنصيصی و تعيينی باشد ] ،حتی لزومی ندارد كه پيغمبر ( ص ) علی ( ع ) را از طريق وحی تعيين كردهباشد بلكه به نظر و صوابديد پاورقی : 1 - اين تعداد مطابق آمار زمان ايراد اين سخنرانيها است . |