« اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتی و رضيت لكم الاسلام دينا . بعد حضرت رضا ( ع ) فرمود : « و امر الامامة من تمام الدين » امرامامت جزء متممات دين است « و لم يمض حتی بين لامته معالم دينهم » وپيغمبر نرفت مگر اينكه نشانههای دين را برای مردم بيان كرد و راهشان راروشن نمود . « و اقام لهم عليا علما » . خلاصه اينكه قرآن در كمال صراحت میگويد ما چيزی را فروگذار نكرديم .حال آيا جزئيات را هم فروگذار نكرده ؟ يا نه ، فقط كليات و اصول و آنچهرا كه مردم بدان احتياج دارند گفته است . يكی از آنها اين است كه قرآنانسانی را [ برای بعد از پيغمبر ] معرفی كرد كه آنچه در تفسير قرآن وتوضيح معانی قرآن و تشريح كليات قرآن هست نه از روی اجتهاد و رأی كهبعضی از آنها درست باشد و برخی خطا ، [ بلكه به وسيله علم الهی میداند ]آن حقيقت اسلام نزد او هست . پس اينكه میگويد ما همه چيز را بيان كرديميعنی ديگر چيزی باقی نماند ، كليات را گفتيم ، جزئيات را هم بيان كرديمو گذاشتيم نزد كسی كه بداند . هميشه كسی كه اسلام را میداند در ميان مردمهست . « من زعم ان الله عزوجل لم يكمل دينه فقد رد كتاب الله » اگر كسیبگويد خدا دينش را كامل نكرده بر ضد قرآن سخن گفته و كسی هم كه كتابخدا را رد كند كافر است . « و هل يعرفون قدر الامامة و محلها من الامةفيجوز فيها اختيارهم » كسانی كه میگويند امامت انتخابی است ، آيا اصلامیدانند امام يعنی چه ؟ اينها خيال كردهاند كه انتخاب امام مثل انتخابفرمانده است برای يك سپاه . در حالی كه امام يعنی آن كسی كه قرآنمیگويد [ با انتصاب او ] من دين را تكميل كردم و نيز میدانيم كه جزئياتمسائل در قرآن نيست و حقيقت اسلام نزد اوست . مگر مردم میتوانند |