چون قبل از فتح مكه هنوز مسلمين در اقليت بودند [ و اين اعمال آنها ]روی ايمان كامل بود ولی بعد از فتح مكه مردم خودبخود میآمدند [ و اسلاماختيار میكردند ] . ايمان بعد از فتح مكه ارزش ايمان قبل از فتح مكه رانداشت . پس در اينكه روز فتح مكه روز پيروزی عظيمی برای اسلام است هيچبحثی نيست و ما هم بحثی نداريم . گفتيم برخی گفتهاند شايد مقصود از روزی كه قرآن اينهمه به آن اهميتمیدهد : « اليوم يئس الذين كفروا من دينكم فلا تخشوهم و اخشون اليوماكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتی » ، روز بزرگ فتح مكه باشد . (همان طور كه عرض كردم دليلی در لفظ يا در تاريخ برای اثبات اين سخننيست ) . اين سخن هم گذشته از اينكه هيچ قرينه و تاريخی آنرا تأييد نمیكند ، صدرآيه نيز آنرا تأييد نمیكند چون آيه میگويد : « اكملت لكم دينكم و اتممتعليكم نعمتی »نعمت خودم را به پايان رساندم يعنی چيزی باقی نمانده كهنگفته باشم ، همه چيز را گفتم ، و حال آنكه ما میدانيم بسياری ازدستورات اسلام بعد از فتح مكه نازل شده است . اين با « اتممت عليكمنعمتی »نمیسازد . وقتی میگويد من اين ساختمان را به پايان رساندم ،مسلما منظور ساختمان نيمه تمام نيست . بسياری از آيات و از جمله همهسوره مائده كه اتفاقا مفصل و زياد است و دستور هم زياد دارد ، بعد ازفتح مكه باشد كه در سال هشتم هجری بوده در حالی كه سوره مائده در اواخرسال دهم هجری نازل شده است . اگر هم بگوئيم تنها اين آيه [ در فتح مكه ]نازل شده ، باز با اتمام نعمت جور در نمیآيد . در اينكه منظور از " اليوم " در اين آيه روز فتح مكه باشد ، ايراد |