حكم ميته چنين است ، خون بر شما حرام است ، گوشت خنزير ( يعنی خوك ) بر شما حرام است و . . . يك مرتبه میگويد : « اليوم يئس الذين كفروا من دينكم فلا تخشوهم و اخشون اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتی و رضيت لكم الاسلام دينا »اين كه تمام میشود دو مرتبه بر میگردد به همان سياق اول كه چه گوشتی حرام است و در صورت اضطرار مانعی ندارد : « فمن اضطر فی مخمصة غير متجانف ». . . يعنی اين آيات به شكلی است كه اگر ما آن قسمت را از وسط آن برداريم ، ما قبل و ما بعد آن به همديگر متصل میشود بدون اينكه كوچكترين خللی وارد شود كما اينكه همين مضمونی كه در ما قبل و ما بعد اين آيات آمده در دو سه جای ديگر قرآن تكرار شده بدون اينكه اين امر در وسط قرار بگيرد ، و مطلب نيز متلائم و كامل میباشد . مقصود از " اليوم " كدام روز است ؟ معنی " اليوم " را بدست آورند كه اين " امروز " چه روزی است ؟ اين كار دو راه دارد . يك راه اينست كه ما از قرائن بفهميم يعنی از قرينه مضمون ببينيم اين مضمون به چه روزی میخورد ؟ درباره چه روزی میشود چنين جملهای آمده باشد ؟ ديگر اينكه از تاريخ و حديث بفهميم كه شأن نزول اين آيه چيست . گروهی كه راه اول را انتخاب میكنند به تاريخ و سنت و حديث كه در حديث چه آمده است درباره اينكه اين آيه چه وقت و به چه مناسبت نازل شد كار ندارند ، میگويند ما به مضمون آيه نگاه میكنيم . در نتيجه گفتهاند كه اين آيه مربوط به زمان بعثت است ، پس " اليوم " يعنی " آن روز " نه " امروز " . |