حكم ميته چنين است ، خون بر شما حرام است ، گوشت خنزير ( يعنی خوك )بر شما حرام است و . . . يك مرتبه میگويد : « اليوم يئس الذين كفروامن دينكم فلا تخشوهم و اخشون اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتیو رضيت لكم الاسلام دينا »اين كه تمام میشود دو مرتبه بر میگردد به همانسياق اول كه چه گوشتی حرام است و در صورت اضطرار مانعی ندارد : « فمناضطر فی مخمصة غير متجانف ». . . يعنی اين آيات به شكلی است كه اگرما آن قسمت را از وسط آن برداريم ، ما قبل و ما بعد آن به همديگر متصلمیشود بدون اينكه كوچكترين خللی وارد شود كما اينكه همين مضمونی كه در ماقبل و ما بعد اين آيات آمده در دو سه جای ديگر قرآن تكرار شده بدوناينكه اين امر در وسط قرار بگيرد ، و مطلب نيز متلائم و كامل میباشد . مقصود از " اليوم " كدام روز است ؟ اينست كه در اينجا مفسرين اعم از شيعه و سنی در اين تلاش هستند كهمعنی " اليوم " را بدست آورند كه اين " امروز " چه روزی است ؟ اينكار دو راه دارد . يك راه اينست كه ما از قرائن بفهميم يعنی از قرينهمضمون ببينيم اين مضمون به چه روزی میخورد ؟ درباره چه روزی میشود چنينجملهای آمده باشد ؟ ديگر اينكه از تاريخ و حديث بفهميم كه شأن نزول اينآيه چيست . گروهی كه راه اول را انتخاب میكنند به تاريخ و سنت و حديثكه در حديث چه آمده است درباره اينكه اين آيه چه وقت و به چه مناسبتنازل شد كار ندارند ، میگويند ما به مضمون آيه نگاه میكنيم . در نتيجهگفتهاند كه اين آيه مربوط به زمان بعثت است ، پس " اليوم " يعنی "آن روز " نه " امروز " . |