پاك و منزهتان بدارد « يطهركم تطهيرا » شما را به نوع خاصی تطهيرا وپاكيزه كند . تطهيری كه خدا ذكر میكند معلوم است كه تطهير عرفی و طبینيست كه نظر به اين باشد كه بيماريها را از شما زايل میكند ، ميكروبهارا از بدن شما بيرون میكند . نمیخواهم بگويم اين ، مصداق تطهير نيست ،ولی مسلم تطهيری كه اين آيه بيان میكند ، در درجه اول از آن چيزهايی استكه خود قرآن آنها را رجس میداند . رجس و رجز و اينجور چيزها در قرآنيعنی هر چه كه قرآن از آن نهی میكند ، هر چه كه گناه شمرده میشود میخواهدگناه اعتقادی باشد يا گناه اخلاقی و يا گناه عملی . اينها رجس و پليدیاست . اينست كه میگويند مفاد اين آيه ، عصمت اهل بيت يعنی منزه بودناست آنها از هر نوع آلودگی است . فرض كنيد ما نه شيعه هستيم و نه سنی ، يك مستشرق مسيحی هستيم كه ازدنيای مسيحيت آمدهايم و میخواهيم ببينيم كتاب مسلمين چه میخواهد بگويد. اين جمله را در قرآن میبينيم بعد میرويم سراغ تاريخ و سنت و حديثمسلمين . میبينيم نه تنها آن فرقهای كه شيعه ناميده میشوند و طرفدار اهلبيت هستند بلكه آن فرقهای هم كه طرفداری بالخصوصی از اهل بيت ندارند ،در معتبرترين كتابهايشان هنگام بيان شأن نزول آيه ، آن را در وصف اهلبيت پيغمبر دانستهاند و در آن جريانی كه میگويند آيه در طی آن نازل شد ،علی ( ع ) هست و حضرت زهرا و حضرت امام حسن و حضرت امام حسين و خودرسول اكرم . و در احاديث اهل تسنن است كه وقتی اين آيه نازل شد ، امسلمه ( 1 ) كه يكی از پاورقی : 1 - او زنی است كه در ميان ما شيعه فوق العاده احترام دارد ، بعد ازخديجه مجللترين زن پيغمبر است . در ميان اهل تسنن هم خيلی محترم است .از نظر آنها بعد از خديجه و عايشه ، ام سلمه است . |