میدهد كه پيغمبر اكرم برای بعد از خودش فتنههايی را پيش بينی میكرد كهمسلما يكی از آنها همين بوده است . اين مطلب [ كه چرا قرآن اين موضوع را به اسم بيان نكرده است ] رااينطور پاسخ میگويند كه اولا بنای قرآن بر اينست كه مسائل را به صورتاصل بيان بكند و ثانيا پيغمبر اكرم يا خدای تبارك و تعالی نمیخواست دراين مسئلهای كه بالاخره هوا و هوسها دخالت میكند ، مطلبی به اين صورتطرح شود گو اينكه [ صورت طرح شده را هم ] اينها آمدند به صورت توجيه واجتهاد و اين حرفها گفتند كه نه ، مقصود پيغمبر چنين و چنان بوده است .يعنی اگر آيهای هم به طور صريح [ در اين خصوص وجود داشت ، باز آنراتوجيه میكردند ] . پيغمبر ( ص ) در گفتار خودش به طور صريح گفت :« هذا علی مولاه » ديگر از اين صريحتر چه میخواهيد ؟ ! ولی خيلی فرق استميان گفتار پيغمبر با اين صراحت را زمين زدن و آيه قرآن را با وجود كمالصراحت اسمی در آن ، همان روز اول بعد از وفات پيغمبر زمين زدن . و لهذامن اين جمله را در مقدمه آن كتاب ( خلافت و ولايت ) نقل كردهام كه يكيهودی در زمان حضرت امير میخواست عموم مسلمين را سر كوفت بدهد به |