چار پايانند . بسياری از فلاسفه غرب معتقد بودند كه قدرت رؤسا برای آسايش مرئوسيننيست بلكه طبيعی است يعنی طبعا مرئوسين برای رؤسا آفريده شدهاند .6 - در آن مقاله گفتيم كه واژه رعيت علی رغم مفهوم منفوری كه اخيرا درزبان فارسی پيدا كرده ، متضمن مفهوم حاكم و رهبر برای مردم نه مردم برایرهبر و حاكم است . 7 - ايضا گفتيم كه از آيه كريمه : « ان الله يأمركم ان تؤدوا الاماناتالی اهلها و اذا حكمتم بين الناس ان تحكموا بالعدل »بهترين مفهوم اينكهحاكم امانتدار مردم است و به عبارت ديگر اصل رهبر برای مردم نه مردمبرای رهبر استفاده شود . در " مجمع " از امامين صادقين عليهماالسلا منقل میكند كه در اين آيه مخاطب ائمهاند چنانكه در آيه بعد : « اطيعواالله و اطيعوا الرسول ». . . [ مخاطب ] مردمند . امام باقر ( ع ) فرمود: از اين دو آيه يكی مال ماست ( مبين حقوق ماست ) و ديگری مال شماست (مبين حقوق شماست ) در تفسير الميزان از در المنثور از حضرت امير ( ع ) نقل میكند كه :²حق علی الامام ان يحكم بما انزل الله و ان يؤدی الامانة فاذا فعل ذلك فحقعلی الناس ان يسمعوا له و ان يطيعوا و ان يجيبوا اذا دعوا » . 8 - در همان مقاله از نامه 5 نهج البلاغه خطاب به عامل آذربايجانمینويسد : « و ان عملك ليس لك بطعمة و لكنه فی عنقك امانة و انتمسترعی لمن فوقك . ليس لك ان تفتات فی رعية » . مبادا بپنداری كهحكومتی كه به تو داده شده لقمهای جلويت انداخته شده و رشوهای به تو دادهشده و شكاری در اختيارت قرار داده شده ، بلكه امانتی به تو سپرده شده واز جانب ما فوقت ( اميرالمؤمنين ) رعايت و |