مجبورم از آنها خودداری كنم . عده ديگری آدمهای خوبی هستند اما احمقند ،دريافت نمیكنند يا عوضی در يافت میكنند . تا اينجا تقريبا سخن حضرتيأس آور است [ زيرا به نظر میرسد ] پس كسی پيدا نمیشود . ولی در ذيلشمیفرمايد : « اللهم بلی » . . . نه ، اين طور هم نيست كه هيچكس پيدانشود ، من اكثريت مردم را میگويم . ( از اينجاست كه آقای بروجردیمیگفت حضرت آنرا در خطبهای در بصره انشاء كردند و الا اين در ذيل كلامكميل هم هست ) . « اللهم بلی لا تخلو الارض من قائم لله بحجة اما ظاهرامشهورا و اما خائفا مغمورا لئلا تبطل حجج الله و بيناته و كم ذا و اين ؟اولئك و الله الا قلون عددا و الاعظمون عند الله قدرا ، يحفظ الله بهمحججه و بيناته حتی يودعوها نظرائهم و يزرعوها فی قلوب اشباههم هجم بهمالعلم علی حقيقة البصيرش و باشروا روح اليقين و استلانوا ما استوعرهالمترفون و انسوا بما استوحش منه الجاهلون و صحبوا الدنيا بابدانارواحها معلقة بالمحل الاعلی » ( 1 ) . فرمود آری ، زمين هرگز خالی از حجت نيست ، حال يا حجت ظاهر در ميانمردم و يا حجت مكتوم ، هست ولی مردم او را نمیبينند ، از نظرها پنهاناست . به وسيله همان حجتهاست كه خداوند دلائل خود را در ميان مردم حفظ ونگهداری میكند و آنها هم آنچه را میدانند ، اين بذرها را در دل اشتباهخودشان كه آنها نيز مانند خودشان هستند میكارند و میروند . چنين نيست كهنكارند و بروند يعنی چنين نيست كه من آنچه دارم نگفته بگذارم و بروم .آنگاه راجع به اين افراد كه از يك مبدء ملكوتی استفاده میكنند میفرمايد: پاورقی : 1 - نهج البلاغه فيض السلام حكمت 139 |