نه تنها روايت و ائمه ما گفتهاند كه " « انما يريد الله ليذهب عنكمالرجس ». . ) . ) با ما قبل و ما بعدش فرق دارد و مخاطب و مضمونشغير از آنهاست و مربوط به همانهايی است كه آن داستان در ارتباط باآنهاست ، بلكه اهل تسنن نيز همه ، اين مطلب را روايت كردهاند . نمونه ديگر : آيه اليوم اكملت . . . در آيه اليوم اكملت لكم دينكم هم میبينيم عين همين مطلب هست و بلكهدر مورد اين آيه عجيبتر است . قبل از اين آيه همهاش صحبت از يك مسائلخيلی فرعی و عادی است : « احلت لكم بهيمة الانعام » ( 1 ) گوشت چارپايان بر شما حرام است و تذكيه چنين بكنيد و اگر مردار باشد حرام است وآنهايی را كه خفه میكنيد ( « منحنقه ») حرام است و آنهايی كه با شاخزدن به يكديگر كشته میشوند گوشتشان حرام است و . . . يكدفعه میگويد :« اليوم يئس الذين كفروا من دينكم فلا تخشوهم و اخشون اليوم اكملت لكمدينكم و اتممت عليكم نعمتی و رضيت لكم الاسلام دينا ». بعد دوباره میروددنبال همان مسائلی كه قبلا میگفت . اساسا اين جملهها به ما قبل و مابعدش نمیخورد يعنی نشان میدهد كه اين ، مطلبی است كه در وسط و شكممطلب ديگری گنجانده شده و از آن رد شدهاند . آيهای هم كه امروز میخواهيمبگوئيم عين همين سرنوشت را دارد . يعنی آيهای است در وسط آيات ديگر كهاگر آنرا برداريم ، رابطه آنها هيچ با همديگر قطع نمیشود كما اينكه اگر« اليوم اكملت ». . . را از وسط آن آيات برداريم ، رابطه ما قبل و مابعدش هيچ قطع نمیشود . آيهای است در وسط آيات ديگر به طوری كه نمیشودگفت دنباله ماپاورقی : 1 - سوره مائده ، آيه . 1 |