لازم است مقدمهای را عرض بكنم تا مفاد اين آيه را توضيح بدهم . اينمقدمه كمكی هم به مطلبی كه در آيه پيش گفتيم میكند . وضع خاص آياتی كه درباره اهل بيت است مطلبی كه واقعا رمز مانند است اينست كه به طور كلی در قرآن آياتی كهدر مورد اهل بيت پيغمبر است و مخصوصا آياتی كه لااقل از نظر ما شيعياندر مورد اميرالمؤمنين است ، يك وضع خاصی دارد و آن اينكه در عين اينكهدلائل و قرائن بر مطلب در خود آيه وجود دارد ولی گويی يك كوششی هست كهاين مطلب در لابلای مطالب ديگر يا در ضمن مطلب ديگری گفته شود و از آنگذشته شود . اين جهت را آقای محمد تقی شريعتی در كتاب خلافت و ولايت درابتدای بحثشان نسبتا خوب بيان كردهاند . البته ديگران هم اين مطلب راگفتهاند ولی در فارسی شايد اول بار بيانی باشد كه ايشان ذكر كردهاند .رمز مطلب چيست ؟ ضمن پاسخ اين سؤال جواب كسانی هم كه میگويند اگر خدامیخواست كه [ جانشينی پيغمبر ( ص " بر علی ( ع ) تنصيص بشود چرااسمش در قرآن به صورت صريح نيست ، داده میشود .آيه تطهير مثلا آيهای داريم به نام آيه تطهير : « انما يريد الله ليذهب عنكمالرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا »( 1 ) اگر ما باشيم و همين آيه وهمين قسمت ، میگوئيم مفاد خيلی آشكاری دارد : خدا چنين اراده كرده استو میكند كه از شما اهل البيت پليدی را زايل كند ،پاورقی : 1 - سوره احزاب آيه . 33 |