دارند . امامتی كه در مورد قبول آنها هم هست ولی در كيفيت و شكل وفردش با ما اختلاف دارند ، امامت به معنی زعامت اجتماع است كه بههمين تعبير و نظير همين تعبير از قديم در كتب متكلمين آمده است . خواجهنصير الدين طوسی در " تجريد " امامت را اين طور تعريف میكند : رياسةعامة يعنی رياست عمومی . [ در اينجا ذكر يك مطلب لازم به نظر میرسد : ] شئون رسول اكرم پيغمبر اكرم به واسطه آن خصوصيتی كه در دين اسلام بود در زمان خودشان بهحكم قرآن و به حكم سيره خودشان دارای شئون متعددی بودند يعنی در آن واحدچند كار داشتند و چند پست را اداره میكردند . اولين پستی كه پيغمبر اكرماز طرف خدا داشت و عملا هم متصدی آن پست بود ، همين بود كه پيغمبر بوديعنی احكام و دستورات الهی را بيان میكرد . آيه قرآن میگويد : « مااتاكم الرسول فخذوه و ما نهيكم عنه فانتهوا »( 1 ) آنچه پيغمبر برايتانآورده بگيريد و آنچه نهی كرده [ رها كنيد ] . يعنی آنچه پيغمبر از احكامو دستورها میگويد ، از جانب خدا میگويد . پيغمبر از اين نظر فقط بيانكننده آن چيزی است كه به او وحی شد . منصب ديگری كه پيغمبر اكرم متصدیآن بود ، منصب قضاست . او قاضی ميان مسلمين بود ، چون قضا هم از نظراسلام يك امر گترهای نيست كه هر دو نفری اختلاف پيدا كردند ، يك نفرمیتواند قاضی باشد . قضاوت از نظر اسلام يك شأن الهی است زيرا حكم بهعدل است و قاضی آن كسی است كه در مخاصمات و اختلافات میخواهد به عدلحكم كند .پاورقی : 1 - سوره حشر آيه . 7 |