توجه قرار گيرد : عدالت ، هدايت . در حقيقت ايندو هدف بعثت انبياست، . . . « اليقوم الناس بالقسط . . . و داعيا الی الله و سراجا منيرا . از جهت عدالت امام حافظ و نگهبان و پاسبان و امانتدار است و از جنبههدايت رهبر و پيشوا و مطاع و آمر است . اما الگو و مقتدا بودن جمع مياندو صفت است زيرا شخصيت امام هم مظهر كامل عدالت است و هم مظهر كاملحركت و رشد و هدايت بسوی كمال . 13 - اساسیترين مسائل در باب امامت اينست كه مولود چه نيازی است ؟همچنانكه نبوت مولود يك احتياج و نياز است ، امامت نيز [ مولود يكنياز است . ] 14 - شئون چهارگانه رسول اكرم : مرجعيت دينی ، زعامت سياسی ، فيصلبخش قضائی ، شاهد اعمال و ناظر بر احوال و ضمائر بودن . 15 - آيه اسوه بودن رسول خدا . 16 - حقيقت عصمت و رابطهاش با ايمان كامل ، حديث ثقلين و رابطهاشبا عصمت ، آيه « انما وليكم الله »و رابطهاش با عصمت . 17 - استعمالات مختلف كلمه امام در مورد مرجعيت دينی ، زعامت سياسی، امام حق ، امام باطل و جور . 18 - برهان عقلی بر امامت و ولايت به معنی ولاء تصرف كه جزء نواميسعالم است و مقايسه ميان براهين متكلمين مثل علامه حلی ، شيخ مفيد و برهانعلامه طباطبائی كه در كتاب خلافت و ولايت ( 1 ) ص 380 نقل كردهايم . پاورقی : 1 - در مقاله ولائها و ولايتها كه به طور مستقل نيز چاپ شده است . |