قبل يا مقدمه مابعد است بلكه مطلب ديگری است . در اينجا نيز قرائن خودآيه و نقلهای شيعه و سنی همه از همين مطلب حكايت میكنند ، ولی اين آيهرا نيز قرآن در وسط مطالبی قرار داده كه به آنها مربوط نيست . حال رمزاين كار چيست ؟ اين ، بايد يك رمزی داشته باشد . رمز اين مسئله رمزی كه برای اين كار هست ، هم از اشاره خود آيه قرآن استفاده میشود وهم در روايات ائمه ما به همين مطلب اشاره شده است و آن اينست كه درميان تمام دستورات اسلامی هيچ دستوری نبوده است مثل مسئله خاندان پيغمبرو امامت اميرالمؤمنين و خصوصيت خاندان پيغمبر كه اينهمه كم شانس اجراداشته باشد به اين معنا كه به دليل تعصباتی كه در عمق روح مردم عرب وجودداشت ، آمادگی بسيار بسيار كمی برای اين مطلب به چشم میخورد . با اينكهبه پيغمبر اكرم راجع به اميرالمؤمنين دستور میرسيد ، حضرت هميشه اين بيمو نگرانی را داشت كه اگر بگويد ، منافقينی كه قرآن پيوسته از آنها ناممیبرد میگويند ببينيد ! ( به اصطلاح معروف ) دارد برای خانواده خودش نانمیپزد . در صورتی كه رسم و شيوه پيغمبر ( ص ) در زندگی اين بود كه درهيچ موردی برای خودش اختصاص قائل نمیشد و اخلاقش اين بود و دستور اسلامهم همين بود كه فوق العاده اجتناب داشت از اينكه ميان خودش و ديگرانامتياز قائل بشود و همين جهت عامل بسيار بزرگی بود برای موفقيت پيغمبراكرم . اين مسئله [ يعنی ابلاغ اينكه جانشين من علی ( ع ) است ] امر و دستورخدا بود اما پيغمبر ( ص ) میدانست كه اگر آنرا بيان بكند عدهای ضعيفالايمان كه هميشه بودهاند خواهند گفت ببينيد ! دارد |