قافله را متوقف و اعلام كردند كه میخواهم درباره موضوعی با مردم صحبتكنم . ( اين آيهها نيز در آنجا نازل شد ) بعد دستور داد كه منبری برايشدرست كنند . از جحاز شتر و چيزهای ديگر مركز مرتفعی ساختند . حضرت رفتبالای آن و مفصل صحبت كرد : « الست اولی بكم من انفسكم ؟ » قالوا بلی .آنگاه فرمود : « من كنت مولاه فهذا علی مولاه » . بعد از اين بود كه اينآيه نازل شد : « اليوم يئس الذين كفروا من دينكم فلا تخشوهم و اخشوناليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتی ». اگر بخواهيم از جنبه تاريخی بحث كنيم ، بايد يك يك كتابهايی از شيعهو سنی و مخصوصا از اهل تسنن را كه اين حادثه را نقل كردهاند بياوريم وبررسی كنيم . اينها را در كتابهايی مثل الغدير يا ترجمههای آن نوشتهاند .كتابی را چند سال پيش در مشهد همين جوانان كانون نشر حقايق منتشر كردندكه تقريبا زبده و خلاصهای است در مسئله غدير . برای مثل آقايان شايدخواندن آن پاورقی : > میتوان محرم شد . يك آدم جغرافيدانی كه جغرافيای عربستان را خوببداند ، شايد دقيقا بتواند تعيين كند كه آيا جده محذی با يكی از ميقاتهاهست يا نيست ؟ ما خودمان اول عمل نكرديم ولی بعد كه در مدينه و مكهنقشههای عربستان را پيدا كرديم ، به نظرمان آمد كه جده محاذی با بعضی ازميقاتها هست اگر آن نقشهها درست باشد . كسانی كه از جده بسوی مكه حركتمیكنند چون میخواهند احتياط كنند كه از يكی از ميقاتهای واقعی محرم شوند، از جده میآيند به جحفه ، و جحفه از راه مدينه نزديك . . . است . جحفهميقات اهل شام است يعنی وقتی افراد از راه شام كه شمال غربی [ مكه ]میشود میآمدند ، پس از پيمودن اندكی از راه به جحفه میرسيدند . پيغمبراكرم آنجا را ميقات قرار دادند برای مردمی كه از آن راه میآيند . غديرخم نزديك جحفه است و محلی بوده كه مسلمين در بازگشت از مكه وقتی به آننقطه میرسيدند متفرق میشدند ، اهل مدينه به مدينه میرفتند و ديگران نيزبه شهرهای خود . |