كرده و چنين گفته است . آقای شيخ محمد تقی قمی میگفت وقتی كه میخواستندتذكره را چاپ كنند ، از علمای هر مذهبی از مذاهب اهل تسنن متخصصیآوردند . اينها اعجاب داشتند كه اين مرد بر اقوال ما از خود ما بيشتراحاطه دارد . يك چنين آدم فوق العادهای بوده است . علامه كتاب تجريد را شرح كرده . قسمت منطقش به نام " الجوهر النضيد" معروف است كه از بهترين كتابهای منطق است و قسمت كلامش به نام "كشف المراد " كه امروز به آن شرح تجريد میگويند . شرح علامه ، هم برمنطق و هم بر كلامش خيلی مختصر است . بعد از علامه مكرر اين كتاب را شرحو حاشيه كردهاند . يكی آن را رد كرده ، ديگری تأييد كرده و شايد در دنيایاسلام هيچ كتابی به اندازه " تجريد " مورد بحث قرار نگرفته است يعنیهيچ متنی نداريم كه به اندازه اين كتاب برايش شرح و حاشيه نوشته باشندو مرتب آنرا رد و يا تأييد كرده باشند . علت اين امر اينست كه خواجهوقتی خواسته مطالب و مسائل را بر مذاق شيعه بيان كند خيلی خلاصه و متنگويی كرده ، تقريبا عجالتا گذشته ، يك اشارهای به مطالب كرده و گذشتهاست . در قسمتهای آخر كتاب تجريد بحثی برای امامت باز شده است . ازاين بحث ، چون مورد قبول همه علمای شيعه هست ، میتوانيد بفهميد كه منطقعلمای شيعه در اين زمينه چگونه منطقی است . كتابی كه اكنون در دست دارم ، شرح ملا علی قوشچی است بر تجريد . ملاعلی قوشچی است بر تجريد . ملا علی قوشچی از اكابر علمای اهل تسنن است .قهرا او كه نظر مخالف دارد ، نظريات اهل تسنن را منعكس میكند و غالبانظر خواجه نصير الدين را رد میكند . بنا براين در اين كتاب ، هم نظر |