است . در " كافی " كه معتبرترين كتاب حديث شيعه میباشد ، اين حديثهست . عمده اينست كه اين حديث در كتابهای اهل تسنن هم هست . آنها درروايتی به اين عبارت نقل كردهاند : « من مات بغير امام مات ميتةجاهلية » ( 1 ) هر كس بدون امام بميرد مانند اينست كه در جاهليت مردهاست . عبارت ديگری كه نقل كردهاند اينست : « من مات و ليس فی عنقهبيعة مات ميتة جاهلية » . آنكه بميرد و در گردن او بيعت يك امامنباشد ، مردنش از نوع مردن جاهليت است . به عبارتی هم كه شيعه نقلمیكند ، سنيها زياد نقل كردهاند . عبارت ديگر : « من مات و لا امام لهمات ميتة جاهلية » . اين عبارتها خيلی زياد است و نشاندهنده اهتمامزياد پيغمبر اكرم به مسئله امامت است . كسانی كه امامت را تنها به معنی رهبری اجتماعی میدانند ، میگويندببينيد پيغمبر اكرم به مسئله رهبری تا كجا اهميت داده كه معتقد شده استاگر امت رهبر و پيشوا نداشته باشد ، اصلا مردنش مردن جاهلی است برایاينكه صحيح تفسير كردن و صحيح اجرا كردن دستورات اسلامی بستگی دارد بهاينكه رهبری ، رهبری درستی باشد و مردم پيوندشان را با رهبر محكم كردهباشند . اسلام يك دين فردی نيست كه كسی بگويد من به خدا و پيغمبر اعتقاددارم و بنابراين به هيچكس كاری ندارم . خير ، غير از خدا و پيغمبر ، توحتما بايد بفهمی و بشناسی كه در اين زمان رهبر كيست و قهرا در سايهرهبری او فعاليت كنی . آنها كه امامت را به مفهوم مرجعيت دينی معنیمیكنند ، [ در معنی اين حديث ] میگويند كسی كه میخواهد دين داشته باشد ،بايد مرجع دينی پاورقی : 1 - مسند احمد . |