فقط امامت به معنی رهبری سياسی و اجتماعی را میگويد يا امامت به معنیمرجعيت دينی و حتی امامت به معنی ولايت معنوی را هم میگويد ؟ از اين كهفارغ شديم بايد وارد بحث امامت در سنت بشويم ببينيم كه در سنت پيغمبر( ص ) راجع به امامت چه آمده . بعد مسئله را از نظر عقلی تجزيه و تحليلكنيم كه عقل در هر يك از سه مرحله امامت چه چيز را قبول میكند ؟ آيامیگويد از نظر رهبری اجتماعی حق با اهل تسنن است و جانشين پيغمبر ( ص )بايد به وسيله شورای مردم انتخاب شود يا اينكه پيغمبر جانشين خود راتعيين كرده است ؟ همين طور در آن دوتای ديگر عقل چه میگويد ؟ حديثی در باب امامت قبل از ذكر آيات قرآن در باب امامت ، حديث معرفی را برايتان عرضمیكنم كه آن را هم شيعه روايت كرده است و هم سنی . معمولا حديثی را كهمورد اتفاق شيعه و سنی باشد ، نمی شود كوچك شمرد زيرا وقتی هر دو فريقاز دو طريق روايت میكنند تقريبا نشاندهنده اينست كه پيغمبر اكرم ياامام قطعا اين مطلب را فرموده است . البته عبارتها كمی با هم فرقمیكنند ولی مضمون آنها تقريبا يكی است . اين حديث را ما شيعيان اغلببه اين عبارت نقل میكنيم : « من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتةجاهلية » ( 1 ) هر كس بميرد و پيشوای زمان خود را نشناسد ، مرده است ازنوع مردن زمان جاهليت . اين ، تعبير خيلی شديدی است چون در زمانجاهليت مردم اصلا مشرك بودند و حتی توحيد و نبوت هم نداشتند . اينحديث در كتب شيعه زياد آمده و با اصول شيعه هم صد در صد قابل انطباقپاورقی : 1 - دلائل الصدق صفحات 6 و . 13 |