خود راضی و پر توقع و افزون طلب هستند اتكاء نكن ، اتكائت به عامه وتوده مردم باشد . آنها هستند كه ارزش خدمت را میدانند و آماده حق شناسیو خدمت هستند . ايضا در همان فرمان راجع به كيفيت اداره و رهبری طبقاتمختلف اجتماع ، از دبيران و فرهنگيان ، ارتشيها ، صنعتگران ، قضات ،بازرگانان ، و روحيه اينها و ارزش اينها بحث میفرمايد . 32 - رهبری يا فطری است و يا اكتسابی . البته حق اينست كه هم فطریاست و هم اكتسابی . از روحيه بعضی افراد در كودكی پيداست كه استعدادرهبری دارند ، كودكان ديگر را به دنبال هدفها و نقشههای خود اعم از شخصیو عمومی بسيج میكنند ، كودكان ديگر را تحت تأثير اراده خود و مطيع خودقرار میدهند مثل نادر ، در حالی كه كودك است و به دنبال گوسفندان ،نقشه جنگ و حمله و فتح میكشد ، گوسفندان را به منزله افراد خود به شمارمیآورد . برخی معتقدند علت اينكه پيامبران حنيف همه و يا اكثرشانمبعوثان چوپان بودهاند اينست كه عملا تمرين رهبری كنند و مخصوصا فاصلهفكری آنها با امت آنان را از رهبری مأيوس نكند . ولی البته هر رهبریفطری غير معصوم نيازمند به تجربه و تعلم و اكتساب است . وقتی كهپيامبران تمرين چوپانی میكنند تكليف ديگران روشن است . اما مطلبی كه مسخره است و از بی خبری مردم ما حكايت میكند اينست كههر كسی كه مدتی فقه و اصول خواند و اطلاعات محدودی در همين زمينه كسبكرد و رسالهای نوشت فورا مريدها مینويسند : " رهبر عاليقدر مذهب تشيع" . به همين دليل مسئله " مرجع " به جای " رهبر " يكی از اساسيترينمشكلات جهان شيعه |