بفهمند كه چنين شخصی كيست تا خودشان انتخاب كنند . مثل اينست كهبگويند پيغمبر را خودمان انتخاب میكنيم ! « ان الامامة اجل قدرا و اعظم شأنا و اعلی مكانا و امنع جانبا و ابعدغورا من ان يبلغها الناس بعقولهم او ينالوها بارائهم » امامت از حد فكرمردم بالاتر است تا انتخابی باشد . مسئلهای را بايد گفت انتخابی كهواقعا تشخيصش با مردم است . دين هيچگاه در مسائلی كه مردم میتوانندتشخيص بدهند دخالت مستقيم نمیكند و اساسا دخالت مستقيم كردن دين دراينگونه مسائل غلط است زيرا در اين صورت فكر و عقل مردم برای كجاست ؟تا آنجا كه منطقه ، منطقه عقل و فكر بشر است خود بشر برود انتخاب كنداما وقتی كه مطلبی از منطقه عقل بشر خارج و بالاتر است ، اينجا ديگر جایانتخاب نيست . [ امامت ] اجل قدرا ، اعظم شأنا ، اعلی مكانا ، امنعجانبا و ابعد غورا است از اينكه مردم به عقل و خودشان امام را درك كنندو در رأی خويش به او برسند و چنين شخصی را به اختيار خودشان انتخابكنند . « ان الامامة خص الله عزوجل بها ابراهيم الخليل بعد النبوش والخله » اگر میخواهيد معنی واقعی امامت را بفهميد [ بدانيد كه امامت ]غير از اين مسائلی است كه مردم ما در اين زمان میگويند كه يك خليفهایانتخاب كنيم برای پيغمبر ولی جانشين پيغمبر فقط كارهای مردم را ادارهكند . امامت آن مقامی است كه ابراهيم ( ع ) بعد از نبوت به آن میرسد ودر آن حال خوشحال میشود و میگويد : « و من ذريتی »و برخی از ذريه مرا همخدايا به اين مقام برسان ، در حالی كه میداند كه چنين چيزی در مورد همهذريه نمیتواند باشد . به او جواب میدهند : « لا ينال عهدی الظالمين »اينچيزی است كه به ستمگر نمیرسد كه عرض كرديم در اينجا |