كردهاند و ديگران اعم از شيعه و سنی به طور متواتر آنرا نقل كردهاند .اين جمله دنبال حديث معروف كميل است كه كميل گفت روزی علی ( ع ) دستمرا گرفت و با خودش برد تا از شهر خارج شديم و رسيديم به محلی به نامجبان ، همينكه از شهر خارج شديم و خلوت شد « فتنفس الصعداء » نفسعميقی كشيد ، آهی كشيد و بعد فرمود : « يا كميل ! ان هذه القلوب اوعيةفخيرها اوعاها فاحفظ عنی ما اقول لك » دلهای فرزندان آدم به منزله ظرفهاهستند و بهترين ظرفها آنی است كه بهتر میتواند نگه دارد يعنی سوراخنداشته باشد . هر چه به تو میگويم ضبط كن . ابتدا آن تقسيم معروف را كرد: « الناس ثلاثة فعالم ربانی و متعلم علی سبيل نجاش و همج رعاع » مردم سهدستهاند : يك دسته علمای ربانی هستند . ( البته در اصطلاح حضرت علی عالمربانی غير از عالم ربانی ای است كه ما به هر كسی تعارف میكنيم . يعنیيك عالم واقعا و صد در صد الوهی و خالص برای خدا كه شايد اين تعبير جزبر پيغمبران و ائمه صادق نيست . « و متعلم علی سبيل نجاش » ( چون آنعالم را در مقابل اين متعلم گرفته ، مقصود عالمی است كه از بشری تعملنمیكند ) . دسته دوم متعلمان هستند ، شاگردان آنها هستند ، كسانی كه ازآنها استفاده میكنند . دسته سوم مردمان « همج رعاع » هستند كه « لم يستضيئوا بنور العلم و لم يلجاوا الی ركن وثيق » از نور علم پرتوینگرفتهاند و به پايگاه محكمی هم تكيه ندارند . بعد شروع كرد از اهل زمانشكايت كردن . فرمود من علوم زيادی دارم ولی فردی كه صلاحيت [ فراگيری آنرا ] داشته باشد پيدا نمیكنم . دسته بندی كرد ، فرمود هستند افرادی كهزير كند اما زيركيهايی كه هر چه ياد بگيرند میخواهند به نفع استفادهخودشان به كار برند ، میخواهند دين را به نفع دنيای خودشان استفاده كنند. |