ولی مثلا اين آيهای كه جناب آقای مطهری در جلسه اول و در اين جلسه رویآن تكيه كردند كه میگويد افرادی كه نماز میخوانند و زكات میدهند در حالیكه ركوع میكنند ، و بعد استدلال كردند كه اين جز درباره حضرت علی و آنحالتی كه اتفاق افتاد كه در حال ركوع انگشترش را داد نيست ، به نظر منزياد منطقی و معقول به نظر نمیرسد زيرا اولا ما در شرح حال حضرت علیشنيده و خواندهايم كه ايشان در حال نماز اينقدر توجهش به خدا بود كهافراد را [ نمیشناخت ] و گفتهاند حتی در حال وضو گرفتن نيز افرادی را كهاز جلويش عبور میكردند نمیشناخت . چطور میشود كه چنين شخصی در حال نمازباشد و آنقدر حواسش به ديگران باشد كه آن فقير از در وارد میشود و گدايیمیكند و كسی به او چيزی نمیدهد و حضرت انگشترش را بيرون میآورد و به اومیدهد . و تازه اين كار خوبی نيست كه به گدا پول بدهيم . به گدا پولدادن آنچنان اهميت ندارد كه انسان نمازش را اقلا به لحاظ روانی ناقصكند يا بدان لطمه برساند . به علاوه زكات به انگشتر تعلق نمیگيرد و مطابقفتوای فقهای شيعه جزء چيزهايی نيست كه به آنها زكات تعلق میگيرد .گذشته از اين ، عدهای كه خيلی در اين مورد تعصب دارند برای اينكه اينموضوع را بزرگتر جلوه دهند گفتهاند كه اين انگشتر هم خيلی گرانقيمت بودهدر حالی كه حضرت امير انگشتر گرانقيمت دستش نمیكرده است . جواب : مسئلهای كه ايشان گفتند يك افرادی هم باشند كه در جهت مخالفصحبت كنند ، البته برای همه جلسات يك امر مفيدی است . جواب اين رامن نبايد بدهم . من همين قدر اقرار میكنم كه كار خوب و مفيدی است . |