آيه انما وليكم الله . . . آيات ديگر در اين زمينه نيز به گونهای هستند كه فكر و انديشه را برمیانگيزد ب رای اينكه انسان بفهمد كه در اينجا چيزی هست ، و بعد هم بهكمك نقلهای متواتر قضيه ثابت میشود . مثل آيه : « انما و ليكم الله ورسوله و الذين آمنوا الذين يقيمون الصلوش و يؤتون الزكوش و هم راكعون »(1 ) تعبير عجيبی است : ولی امر شما خداست و پيغمبر و آنها كه نماز رابه پا میدارند و در حال ركوع زكات میدهند . زكات دادن در حال ركوع يككار عمومی نيست كه بشود آنرا به صورت يك اصل كلی ذكر كرد بلكه اينمطلب نشان میدهد كه اشاره به يك واقعه معين است . هم تصريح نكرده استتصريحی كه تمرد از آن نزد دوست و دشمن تمرد از قرآن شمرده شود ، و همتفصيح كرده است يعنی طوری بيان نموده كه هر آدم بی غرضی میفهمد كه دراينجا يك چيزی هست و اشاره به يك قضيهای است . " « الذين يؤتونالزكوش و هم راكعون »در حال ركوع زكات میدهند " يك امر معمولی نيست، يك قضيه استثنايی است كه اتفاقا رخ میدهد . اين قضيه چه بوده است ؟میبينيم همه اعم از شيعه و سنی گفتهاند كه اين آيه درباره علی بنابيطالب است .سخن عرفا آيات ديگری نيز هست كه تدبر عميق مطلب را روشن میكند . اينست كهعرفا از قديم سخنی گفتهاند و البته اين سخن در خود شيعه هست و عرفا آنراخوب بيان كردهاند . میگويند مسئله امامت و ولايت باطن شريعت است .يعنی كسی به اين مطلب میرسد كه اندكی از قشر عبور كرده باشد و بهمغزولب پی بردهپاورقی : 1 - سوره مائده آيه . 55 |