مسئلهای به نام امامت مطرح است كه اهل تسنن از اساس آنرا قبول ندارندنه اينكه در شرائطش با آنها اختلاف دارند . درست مثل مسئله نبوت استدر مقابل منكرين نبوت . شيعه امامت را در سطحی آنچنان بالا میبرد كهقهرا اگر كسی آن فرضيه را پيش بكشد و قبول كند ، نمیتواند قبول نكند كهامام بايد از طرف خدا تعيين شده باشد . همينطور كه در نبوت هيچگاهنمیگويند مردم بنشينند و نبی انتخاب كنند ، قهرا در مورد امام در آنسطحی كه شيعه میگويد نيز جای اين حرف نيست كه مردم بنشينند و چنان شخصیرا انتخاب كنند . در جلسه پيش ما آن سلسله مراتب و شرايطی را انتخاب كنند . در بابامامت میگويد عرض كرديم و رسيديم به اينجا كه شيعه مسئله را از بالاشروع میكند و میآيد پائين . بعد میگويند برای اينكه اين فقط يك فرضيهنباشد بايد ببينيم آيا واقعا با توجه به آنچه كه ما در باب امامت در آنسطح عالی میگوئيم ، پيغمبر اكرم كسی را برای اين مقام تعيين كرده است ؟آيا قرآن فرموده است يا نه ؟ اول در نظر داشتم كه به همان ترتيب حرفهای خواجه در تجريد مطالب راعنوان بكنم ولی به مناسبت اينكه چند روز ديگر روز عيد غدير است ، بهنظرم رسيد كه بهتر اينست كه ما همين آيات مربوط به غدير را معنی وترجمه بكنيم و شرح بدهيم . بررسی آيه اليوم يس . . . در اوايل سوره مائده اين آيه آمده است : « اليوم يئس الذين كفروا مندينكم فلا تخشوهم و اخشون اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتی ورضيت لكم الاسلام دينا »( 1 ) اين دو قسمت كه هر دو باپاورقی : 1 - سوره مائده ، آيه . 3 |