مطرح است كه اگر آن مسئله را ثابت بكنيم ، حكومت هم خودبخود ثابت شدهاست . ما مقامی تالی مقام نبوت قائل میشويم كه با وجود و حضور آن مقام، ديگر سخنی از حكومت غير مطرح نيست . همينطور كه با وجود پيغمبر سخنیاز حكومت غير مطرح نيست ، با وجود امام در سطحی كه شيعه معرفی میكندنيز سخن حكومت غير مطرح نيست . سخن حكومت به آن معنا كه امروز مطرحاست ، در وقتی مطرح است كه ما فرض كنيم امامی در دنيا وجود نداشتهباشد يا مثل زمان ما امام غائب باشد . و الا با وجود و حضور امام در سطحیكه شيعه میگويد تكليف مسئله حكومت خود بخود مطرح و روشن شده است .سؤال : آيا اهل تسنن روايت مربوط به غدير خم را واحد میدانند و متواترنمیدانند يا آن روايتی را كه فرموديد حضرت رسول ( ص ) فرمودند : سلامكنيد به علی كه امير شماست ؟ جواب : اين قسمت از روايت غدير كه : « من كنت مولاه فهذا علی مولاه »را شايد حتی سنيها هم نتوانند انكار كنند كه متواتر است گو اينكه ملا علیقوشچی میگويد اين قسمت هم متواتر نيست . اين قسمت آنقدر زياد نقل شدهكه اهل تسنن هم [ تواتر آنرا ] انكار نمی كنند . ( 1 ) عده بسيار زيادیبودهاند كه قسمت اولش را هم كه میفرمايد : « الست اولی بكم من انفسكم»نقل كردهاند . شيعه اين قسمت را هم متواتر میداند . ولی حديث :« سلموا علی علی بامرش » پاورقی : 1 - علت زياد نقل شدن اين قسمت آنست كه در آن زمان از سخن پيغمبرنسخه برداری نمیكردند كه همانجا بنويسند بلكه به ذهنشان میسپردند . طبعاآن جملهای از اين حديث كه بيش از هر جمله ديگر به ياد افراد میماند آنجايی است كه اسم علی ( ع ) برده شده : من كنت مولاه فهذا علی مولاه |