پيدا میكنيد كه اين سخن راست باشد اما هنوز منتظريد كه ديگران چهمیگويند . از يك نفر ديگر هم میشنويد ، گمانتان قويتر میشود . بعدمیبينيد كه افراد زيادی همين حرف را میزنند . نمیتوانيد احتمال بدهيد كههمه اينها خواستهاند دروغ بگويند . حتی بايد [ تعداد ناقلان ] در حدی باشدكه تبانی بر دروغ هم در آن درست نباشد چون در يك حدی ممكن است افرادبشر تبانی كنند ولی اگر از آن حد بيشتر باشد تبانی امكان ندارد . تواتريعنی [ مقدار نقل خبر ] فوق تبانی باشد . مثلا در همين مثالی كه عرض كردمممكن است ده نفر با همديگر تبانی كنند كه بگويند ما فلان خبر را از راديوشنيديم . تا دويست نفر ممكن است تبانی كنند ولی گاهی قضيه به حدی میرسدكه اصلا نمیشود احتمال داد كه تبانی باشد . مثلا شما میرويد به جنوب تهرانمیبينيد شخصی میگويد راديو چنين چيزی گفته . بعد میرويد شر ق تهرانمیبينيد افرادی آن خبر را نقل میكنند . بعد میرويد غرب تهران همينطور .نمیتوانيد احتمال بدهيد كه همه اينها با يكديگر تبانی كردهاند . اين رامیگويند تواتر . شيعه مدعی است كه نقل خبر غدير در حدی است كه مااحتمال تبانی هم در آن نمیتوانيم بدهيم و بگوئيم مثل چهل نفر از صحابهپيغمبر تبانی كردند بر يك دروغ ، خصوصا كه بسياری از ناقلان اين خبر جزءدشمنان علی ( ع ) بوده يا از طرفداران ايشان شمرده نشدهاند . اگر ناقلانفقط از تيپ سلمان و ابوذر و مقداد يعنی همانها كه دور علی میچرخيدندبودند ، میشود احتمال داد كه اينها علاقه مفرطی به علی ( ع ) داشتند و باتبانی چنين حرفی زدهاند . در حاليكه اين خبر را كسانی نقل كردهاند كهعلاقهای به علی ( ع ) نشان ندادهاند . امثال ملا علی قوشچی میگويند اين خبرواحد |