عمرو بن عاص براى على بن ابيطالب سرنوشت تعيين مىكند
بيائيد اين حادثه را تفسير كنيد ، خوب بينديشيد ، و معناى اين حادثه را كه حتى مىتواند به تنهائى فلسفهها و انسان شناسىها را در نظر اشخاصى دگرگون بسازد ، خوب درك كنيد . به عشاق دلباخته دنيا خبر بدهيد تا بيايند
-----------
( 1 ) همين مأخذ ص 228 .
-----------
( 2 ) همين مأخذ ص 229 .
[ 51 ]
در اين رويداد وقيح اظهار نظر كنند . از پيروان تفكرات ماكياولى هم خواهش كنيد كه آنان نيز تشريف بياورند و نتيجه تفكراتشان را در ريختن آبروى اصول انسانى تماشا كنند . و همه آنانكه مىگويند : بشر در مسير تكامل عقلانى به مرحله اشرف موجودات و سر فصل تكامل رسيده است ، قدم رنجه فرموده بيايند و اين حادثه را از نزديك ببينند كه « عمرو بن عاص » در اين دنيا براى على بن ابيطالب ( ع ) سرنوشت تعيين ميكند ، يا ميفرمايد چه كسى براى چه كسى سرنوشت تعيين مىنمايد ؟ خفاش براى آفتاب جهل مطلق براى علم محض غوطهور در شهوات براى منزهترين شخص از شهوات ، ظلمت مطلق براى نور محض عاشق مقام و رياست براى متنفر از مقام و رياست مگر براى احقاق حق و ابطال باطل از خود بيگانه براى آشناترين شخص با خود بيگانه از خدا براى عاشق شيفته و بيقرار خدا بىاعتنا به همه اصول عالى انسانى براى خاضعترين انسانها در مقابل اصول عالى انسانى اين حادثه وقيح و كشنده انسانها در اين تاريخ روى داده است و عدهاى از همين مردم هم آنرا تأييد نموده و آتشش را بر افروختهتر كرده و عدهاى ديگر هم به تماشاى آن پرداختهاند اى بشر ،
تو خيلى جانور پست و محقرى ، به پستى و حقارت تأييد كنندگان چنان حادثه عقل كش و وجدانسوز . اى بشر ، تو خيلى بزرگ و با عظمتى ، به بزرگى و عظمت آن كمال يافتگانى كه در برابر آن حادثه وقيح جانهاى خود را از دست دادند و يا سوختند و تحمل كردند و نتوانستند از حق روشن و قاطع دفاع كنند .
اينست تاريخ سرگذشت انسانها و ضد انسانها ، با مشاهده چنين سرگذشت شرمآور باز بنشينيد و بگوئيد : انسان موجوديست حقطلب و حقپرست و احتياج به تعليم و تربيت ندارد او راه خود را بخوبى انتخاب مىكند فقط كارى كه بايد انجام داد ، اينست كه بايد شمشير را از بالاى سر او بر داشت آرى ، صحيح مىگوئيد دليلش هم وجود معاويهها و عمرو بن عاصها و اشعثها هستند كه در امتداد تاريخ مشغول متلاشى كردن جسم و جان آدميان ميباشند .
[ 52 ]
بدتر از اين دشمنان انسانيت و اصول آن ، هم دستان ابلامنسها هستند كه ميخواهند با قيافه تصنعى تحليلگرى در تاريخ ، كار آن دشمنان انسانيت را تصحيح نمايند . حقيقت اينست كه آنان عاشق دلباخته عمرو بن عاصها نيستند ،
بلكه دشمنان اصول عالى انسانى مىباشند كه بدنبال سزاربورژياها براه افتاده و رسالت آنانرا بعهده گرفتهاند .