« المحيض »( 1 ) . يعنی از تو درباره حيض سؤال میكنند . بگو نوعی بيماری است ، بگو نوعیبيماری است ، در حال اين بيماری با زنان نزديكی نكنيد . قرآن اين حال رافقط نوعی بيماری مانند ساير بيماريها خواند و هرگونه پليدی را از آن سلبكرد . در " سنن ابوداود " جلد اول صفحه 499 در شأن نزول اين آيه مینويسد :" انس بن مالك گفت عادت يهود اين بود كه همينكه زنی از آنها حائضمیشد او را از خانه بيرون میكردند ، نه با او غذا میخوردند و نه از ظرفاو آب میآشاميدند و نه با او در يك اتاق میزيستند . لهذا از رسول خدادر اين باره سؤال شد و اين آيه نازل گشت . رسول خدا از دوری گزيدن ازآنها منع كرد و فرمود جز همبستری هيچ ممنوعيت ديگری ندارند " .از نظر اسلام زن حائض حكم يك انسان به اصطلاح " محدث " را يعنیانسان فاقد وضو و غسل را دارد كه در آن حال از نماز و روزه محروم است .هر موجب " حدث " نوعی پليدی است كه با " طهارت " يعنی وضو ياغسل مرتفع میگردد . بدين معنی حيض را نيز میتوانيم مانند جنابت ، خواب، بول و غيره پليدی بدانيم . ولی اين نوع پليدی اولا اختصاص به زن نداردو ثانيا با غسل يا وضو مرتفع میگردد . در ميان يهوديان و زردشتيان با زن حائض مانند يك شیء پليد رفتارمیشده است و اين جهت ، هم در زن و هم در مرد اين فكر را به وجود آوردهكه زن موجود پست و پليدی است ، و مخصوصا پاورقی : 1 - سوره بقره آيه . 222 |