دستور الهام میگيرد . از رسول اكرم صلی الله عليه و آله و سلم سؤال شد آيا حكم اجازه خواستنشامل خانه فاميل و خويشان نزديك هم میشود ؟ آيا برای ورود در خانه مادريا دخترمان هم بايد اذن بگيريم ؟ در جواب فرمود آيا اگر مادر تو در اتاقخود برهنه باشد و تو سرزده وارد شوی پسنديده است ؟ عرض شد : نه . فرمودپس اذن بگيريد . رسول اكرم شخصا اين دستور را اجراء میكردند و به اصحاب خويش هم توصيهو تأكيد میكردند . دانشمندان شيعه و سنی نقل كردهاند كه رسم پيغمبر اكرماين بود كه پشت در خانه میايستاد و میفرمود : " « السلام عليكم يا اهلالبيت » " . اگر اجازه ورود میدادند وارد میشد و اگر جواب نمیشنيدنوبت دوم و سوم سلام را تكرار میفرمود ، زيرا واقعا امكان دارد شخصی كهدر خانه است در نوبت اول يا دوم صدا را نشنيده باشد ولی اگر در نوبتسوم هم جواب نمیشنيد مراجعت میكرد و میفرمود يا در خانه نيستند و ياآنكه ميل ندارند ما وارد بشويم . اين دستور را در مورد خانه دخترش زهراعليه السلام نيز اجرا میفرمود . يك نكته كه بايد در تفسير اين آيه متذكر شويم اينست كه كلمه " بيوت" جمع " بيت " به معنای اتاق است . در زبان عربی لغتی كه به معنی "خانه " در اصطلاح امروز فارسی به كار میرود لفظ " دار " است . البتهدر قسمتی از نقاط ايران مانند خراسان كلمه خانه را نيز به اتاق اطلاقمیكنند . به هر حال بيوت به معنای اتاقها است و از اينجا چنين نتيجهگرفته میشود كه استيذان مربوط به داخل شدن در اتاق اشخاص است نه بهورود |