خواهد شد . نمیگويد بس است ديگر سير شدهام . حالت جهنم را دارد كه هرچه به آن داده شود باز هم به دنبال زيادتر است . خدا در قرآن میفرمايد :« يوم نقول لجهنم هل امتعت و تقول هل من مزيد »به جهنم میگوئيم پر شدی؟ سير شدی ؟ میگويد آيا بازهم هست ؟ چشم هرگز از ديدن زيبا رويان سيرنمیشود و دل هم به دنبال چشم میرود . به قول شاعر :
دل برود ، چشم چو مايل بود |
دست نظر رشته كش دل بود |
در اينگونه حالات سير كردن و ارضاء از راه فراوانی ، امكان ندارد و اگركسی بخواهد از اين راه وارد شود درست مثل آن است كه بخواهد آتش را باهيزم سير كند . به طور كلی در طبيعت انسانی از نظر خواستههای روحی ، محدوديت در كارنيست . انسان روحا طالب بی نهايت آفريده شده است . وقتی هم كهخواستههای روحی در مسير ماديات قرار گرفت به هيچ حدی متوقف نمیشود ،رسيدن به هر مرحلهای ميل و طلب مرحله ديگر را در او به وجود میآورد .اشتباه كردهاند كسانی كه طغيان نفس اماره و احساسات شهوانی را تنهامعلول محروميتها و عقدههای ناشی از محروميتها دانستهاند . همانطور كهمحروميتها سبب طغيان و شعلهور شدن شهوات میگردد ، پيروی و اطاعت وتسليم مطلق نيز سبب طغيان و شعلهور شدن آتش شهوات میگردد . امثالفرويد آن طرف سكه را خواندهاند و از اين طرف سكه غافل ماندهاند .ناصحان و عارفان ما كاملا بدين نكته پی برده بودند . در ادبيات فارسی وعربی زياد بدين نكته اشاره شده است .