اين نكته بايد اضافه شود كه برخی از مفسران كه " غض بصر " را بهمعنی ترك نظر گرفتهاند مدعی هستند كه مقصود ترك نظر به عورت استهمچنانكه جمله بعد نيز ناظر به حفظ عورت از نظر است . و باز همانطور كهفقها گفتهاند ، فرضا مقصود از غض بصر ترك نگاه به طور كلی باشد اعم ازنگاهی كه به منظور تماشا و التذاذ باشد و يا نگاهی كه لازمه مخاطبه است ،متعلق نگاه ذكر نشده است كه چيست ( 1 ) . ولی اگر چنانكه ما استنباط كرديم ، مقصود از " غض بصر " اين باشد كهخيره نگاه نكنند ، يعنی ناظر به نگاهی باشد كه لازمه مخاطبه است و مقصوداينست كه چشم چرانی نكنند ، قطعا متعلق غض بصر چهره است و بس زيراآنچه ضرورت اقتضا میكند همين قدر است . نگاه به غير چهره ( و شايد دودست تا مچ نيز ) حتی با " غض بصر " نيز جايز نيست . ستر عورت در جمله بعد میفرمايد " « و يحفظوا فروجهم »" يعنی : به مؤمنين بگوعورت خويش را حفظ كنند . ممكن است مقصود اين باشد كه پاكدامن باشند ودامن خود را از هر چه كه روا نيست نگهداری كنند ، يعنی از زناء و فحشاءو هر كار زشتی كه از اين مقوله است . ولی عقيده مفسرين اوليه اسلام و همچنين مفاد اخبار وپاورقی : 1 - رجوع شود به مستمسك العروه حضرت آية الله حكيم ، جلد 5 صفحه 191. |