به مرد . لهذا با اينكه دستور پوشيدن برای مردان مقرر نشده است ، عملامردان پوشيدهتر از زنان از منزل بيرون میروند ، زيرا تمايل مرد به نگاهكردن و چشم چرانی است نه به خودنمائی ، و برعكس تمايل زن بيشتر بهخودنمائی است نه به چشم چرانی . تمايل مرد به چشم چرانی بيشتر زن راتحريك به خودنمائی میكند و تمايل به چشم چرانی كمتر در زنان وجود دارد .لهذا مردان كمتر تمايل به خودنمائی دارند . و به همين جهت " تبرج " ازمختصات زنان است . زينت در جمله بعد میفرمايد : " « و لا يبدين زينتهن الا ما ظهر منها »" .كلمه " زينت " در عربی از كلمه " زيور " فارسی اعم است . زيرا زيوربه زينتهائی گفته میشود كه از بدن جدا میباشد مانند طلا آلات و جواهرات ،ولی كلمه زينت هم به اين دسته گفته میشود و هم به آرايشهائی كه به بدنمتصل است نظير سرمه و خضاب . مفاد اين دستور اينست كه زنان نبايد آرايش و زيور خود را آشكار سازند. سپس دو استثناء برای اين وظيفه ذكر شده است كه هر دو را مفصلا موردبحث قرار میدهيم :استثناء اول : " « الا ما ظهر منها »" يعنی جز زينتهائی كه آشكار است . از اينعبارت چنين استفاده میشود كه زينتهای زن دو نوع است . يك نوع زينتیاست كه آشكار است . نوع ديگر زينتی است كه |