اگر بخواهيم استثناء مملوك را منحصر به كنيزان بدانيم بايد بگوئيمزنان آزاد بر يكديگر مطلقا محرم میباشند ولی كنيزان برای زنان آزاد محرمنيستند مگر زنان آزادی كه مالك اين كنيزان میباشند . و وقتی اين مطلبرا هم بدين فتوا اضافه كنيم كه بسياری از فقهاء پوشش را برای كنيز حتینسبت به مردان بيگانه واجب ندانستهاند نتيجه خيلی عجيب خواهد بود .زيرا نتيجه اينست كه كنيز بر همه مردان محرم است و زنان آزاد بر كنيزاننا محرم میباشند . يعنی كنيز كاملا در حكم يك مرد است . البته چنين چيزیدرست نيست . ج - طفيليانی كه نيازی به زن ندارند " « التابعين غير اولی الاربه »"قدر مسلم ، اين جمله ديوانگان و افراد بله را كه دارای شهوت نيستند وجاذبهای را كه در زن است درك نمیكنند شامل میگردد . بعضیها عموميتبيشتری در آيه قائل شدهاند و آنرا شامل خواجگان حرمسرا نيز دانستهاند بهاستناد اينكه خواجگان نيز حاجتی به زن ندارند . محرم دانستن خواجگان و آوردن آنان به حرمسراها در زمانهای قديم براساسهمين فتوا بوده است . برخی ديگر در آيه تعميم بيشتری دادهاند و گفتهاند شامل فقراء و مساكيننيز میباشد ، يعنی كسانی كه وضع خاص آنان و شرائط آنان طوری است كه دراين عوالم نيستند . كسی كه برای نانش معطل است و به خاطر لقمه نانی بهدنبال آن میدود و مخصوصا با فاصله طبقاتیای كه بين آندو وجود دارد هرگزبه فكر |