كه میخواهد با او زندگی كند و عمر خويش را با او بسر برد . 2 - « عن رجل عن ابیعبدالله عليه السلام قال : قلت له : / ينظر الرجلالی المرأه يريد تزويجها فينظر الی شعرها و محاسنها ؟ قال : لا بأس بذلكاذا لم يكن متلذذا » ( 1 ) . مردی از حضرت صادق عليه السلام میپرسد آيا مردی كه قصد ازدواج دارد حقدارد به مو و زيبائيهای زن مورد نظرش نگاه كند ؟ فرمود : اشكالی نداردمشروط بر اينكه مقصودش التذاذ نباشد . پس معلوم شد جواز نظر برای خواستگار ، اختصاص به چهره و دو دستندارد . ثالثا بحث ما فعلا در لزوم پوشيدن وجه و كفين است نه در جواز نظر برایمرد . فرضا رواياتی كه دلالت میكند كه برای خواستگار ، نظر به چهره زنمورد نظرش جايز است مفهوم مخالفی داشته باشد كه نظر غير خواستگار برچهره زن جايز نيست ، دليل بر عدم جواز نظر مرد بر چهره زن بيگانه استنه بر وجوب پوشيدن زن وجه و كفين را . 5 - آيه " جلباب " دليل ديگر كه میتوان به آن تمسك جست ، آيه جلباب است كه میفرمايد :" « يا ايها النبی قل لازواجك و بناتك و نساء المؤمنين يدنين عليهن منجلابيبهن ». . . " ای پيامبر ! به همسرانتپاورقی : 1 - كافی جلد 5 صفحه 365 - وسائل جلد 3 صفحه . 11 |