میگردند . وقتی كه به آنها اعتراض میشود كه چرا مزاحم میشوی ؟ میگوينداگر دلش اين چيزها را نخواهد با اين وضع بيرون نمیآيد . اين دستور كه در اين آيه آمده است مانند دستوری است كه در بيست وپنج آيه قبل از اين آيه خطاب به زنان رسول خدا وارد شده است : " « فلاتخضعن بالقول فيطمع الذی فی قلبه مرض »" يعنی در سخن گفتن رقت زنانهو شهوتآلود كه موجب تحريك طمع بيمار دلان میگردد به كار نبريد . در ايندستور ، وقار و عفاف در كيفيت سخن گفتن را بيان میكند و در آيه موردبحث ، دستور وقار در رفت و آمد را . ما قبلا گفتيم كه حركات و سكنات انسان گاهی زباندار است . گاهی وضعلباس ، راه رفتن ، سخن گفتن زن معنیدار است و به زبان بیزبانی میگويددلت را به من بده ، در آرزوی من باش ، مرا تعقيب كن . گاهی برعكس بابیزبانی میگويد دست تعرض از اين حريم كوتاه است . به هر حال آنچه از اين آيه استفاده میشود اينست نه كيفيت خاصی برایپوشش . از نظر كيفيت پوشش فقط آيه 31 سوره نور است كه مطلب را بيانمیفرمايد و با توجه بدينكه اين آيه بعد از آيه سوره نور نازل شده استمیتوان فهميد كه منظور از " « يدنين عليهن من جلابيبهن »" اينست كهدستور قبلی سوره نور را كاملا رعايت نمايند تا از شر آزار مزاحمان راحتگردند . در آيه قبل از اين آيه میفرمايد : " « و الذين يؤذون المؤمنين والمؤمنات بغير ما اكتسبوا فقد احتملوا بهتانا و اثما مبينا » " |