" درباره اين استثناء سه قول است : اول اينكه مراد از زينت آشكارجامهها است ( جامههای رو ) ، و مراد از زينت نهان پای برنجن ( 1 ) وگوشواره و دستبند است . اين قول از ابن مسعود صحابی معروف نقل شده است. قول دوم اينكه مراز از زينت ظاهره سرمه و انگشتر و خضاب دست است ،يعنی زينتهائی كه در چهره و دو دست تا مچ واقع میشود . اين ، قول ابنعباس است . قول سوم اينست كه مراد از زينت آشكار ، خود چهره و دو دست تا مچاست . اين ، قول ضحاك و عطا است " . در تفسير صافی ذيل اين جمله يك عده روايات از ائمه اطهار نقل میكندكه ما بعد نقل خواهيم كرد . در تفسير كشاف میگويد : " زينت عبارت است از چيزهائی كه زن خود را بدانها میآرايد از قبيلطلاآلات ، سرمه ، خضاب . زينتهای آشكار از قبيل انگشتر ، حلقه ، پاورقی : 1 - نوعی زينت نظير دستبند كه به مچ پا میبستهاند . |