وجه و كفين ، مفروغ عنه و مسلم فرض شده است . و ما ذيلا چند نمونه ازاين موارد را ذكر میكنيم : الف - در مورد حرمت نظر به خواهر زن : صحيح « البزنطی عن الرضا عليه السلام قال : سألته عن الرجل يحل له انينظر الی شعر اخت امرأته ؟ فقال : لا الا ان تكون من القواعد . قلت له :اخت امرأته و الغريبة سواء ؟ قال : نعم ، قلت : فمالی من النظر اليهمنها ؟ فقال : شعرها و ذراعها » ( 1 ) . ترجمه : احمد بن ابینصر بزنطی - كه از اصحاب عاليقدر حضرت رضا عليهالسلام است - میگويد از حضرت رضا سؤال كردم آيا برای مرد جايز است كهبه موی خواهر زنش نگاه كند ؟ فرمود نه ، مگر اينكه از زنان سالخوردهباشد . گفتم پس خواهر زن و بيگانه يكی است ؟ فرمود بلی . گفتم ( درمورد سالخورده ) چقدر برای من جايز است نگاه كنم ؟ فرمود به موی او وذراع ( از انگشت تا آرنج ) او میتوانی نگاه كنی . ملاحظه میفرمائيد كه هم در سؤال اول روايت ، و هم در آخرين جواب امامعليه السلام آنچه ذكر شده است " مو " است نه " رو " . به خوبی روشناست كه مستثنی بودن چهره ، نزد طرفين مسلم بوده است . و هرگز نمیشوداحتمال داد كه مثلا در مورد زنان سالخورده نگاه به مو و ذراع جايز باشد ونگاه به صورت جايز نباشد ، در حالی كه در جواب سؤال از مقداری كه نظربه آن جايز است ، چهره ذكر نشده است . پاورقی : 1 - وسائل جلد 3 ، صفحه . 25 |