آنان از خانه و معاشرت با مردان بيگانه در خارج خانه برايشان مضر وخطرناك است ، وارد كردن تو مرد بيگانه را بر او در داخل خانه و اجازهمعاشرت در داخل خانه نيز مضر و خطرناك است . اگر بتوانی كاری كنی كهجز تو مرد ديگری را نشناسند چنين كن " . اين يك توصيه اخلاقی است . علماء اسلام اين جمله را به شكل يك توصيهاخلاقی تلقی كردهاند . اگر ما بوديم و چنين تعبيراتی ، بدون شك آنچهاستنباط میشد بيش از " توصيه اخلاقی " بود ، بلكه بيش از لزوم ستر وجهو كفين بود ، آنچه استنباط میشد همان است كه ما از آن به حبس زن درخانه تعبير كردهايم . ولی علت اينكه فقها به مضمون چنين جملهها فتواندادهاند ادله قطعی ديگر از آيات و روايات و سيره معصومين برخلاف مفادظاهر اين تعبيرات است ، و به اصطلاح ظاهر اين جملهها " معرض عنه "اصحاب است . لهذا اين جملهها حمل به توصيه اخلاقی شده است و ارزشاخلاقی دارد نه فقهی . آنچه فقها از امثال اين جملهها استنباط كردهاند اين است كه اينگونهجملهها ارشاد به حقيقتی روحی و روانی در روابط دو جنس است و شك نيستكه حقيقتی را بيان میكند . رابطه زن و مرد اجنبی سخت خطرناك است .گيلی است كه پيلان بر آن میلغزند . آنچه اسلام لااقل به صورت يك امر اخلاقی توصيه میكند اينست كه تا حدممكن اجتماع مدنی غير مختلط باشد . جامعه امروز زيانهای اجتماع مختلط را به چشم خود میبيند . چه لزومیدارد كه زنان فعاليتهای خود را به اصطلاح |