گفت با زنی از انصار ازدواج كردهام . پيغمبر صلی الله عليه و آله و سلمبه وی فرمود : آيا آن زن را ديدهای ؟ گفت نه . فرمود برو او را ببين ،زيرا چشم انصار معمولا عيبی دارد . ب - « عن المغيره بن شعبة انه خطب امرأه فقال صلی الله عليه و آله وسلم : انظر اليها فانه احری ان يدوم بينكما » ( 1 ) . مغيره بن شعبه از زنی خواستگاری كرد . پيغمبر اكرم صلی الله عليه و آلهو سلم مطلع شد ، بدو فرمود : برو ببين ، زيرا اگر ببينی و بعد ازدواج كنیاين كار برای دوام ازدواج شما بهتر است . ج - از حضرت صادق عليه السلام روايت شده است : « لا باس ان ينظر الی وجهها و معاصمها اذا اراد ان يتزوجها » ( 2 ) .يعنی وقتی شخص بخواهد با زنی ازدواج كند ، باكی نيست كه به چهره ومحل دستبندها نگاه كند . مفهوم مخالف اين حديث اينست كه اگر قصدازدواج در كار نباشد نگاه كردن جايز نيست . جواب اين استدلال همانطور كه فقهاء گفتهاند اينست كه : اولا نگاه خواستگار با نگاه غير خواستگار فرق میكند . خواستگار به ديدهخريداری و برای خريداری نگاه میكند و به اصطلاح نظر استقلالی دارد و معمولاخالی از تلذذ نيست . لهذا فقهاء میگويند نگاه خواستگار با علم بدينكهتلذذ حاصل میشود مانعی ندارد . البته هدف او بايد تحقيق باشد نه تلذذ .ولی پاورقی : 1 - جامع ترمذی صفحه . 175 2 - وافی مجلد 12 ص 58 و وسائل جلد 3 صفحه 11 و كافی جلد 5 صفحه 365. |