مسائل جنسی نخواهد بود . ولی حقيقت اينست كه اين اندازه توسعه در مفهوم آيه بسيار بعيد است .قدر مسلم ، همان طبقه اول است و اگر بيشتر نعميم دهيم حداكثر اينست كهطبقه دوم را مشمول آيه بدانيم . د - كودكانی كه از امور جنسی بيخبرند ، يا توانائی ندارند . " « الطفلالذين لم يظهروا علی عورات النساء »" اين قسمت را نيز دو جور میتوان تفسير كرد . كلمه " « لم بظهروا » "از ماده ظهور است و با كلمه " علی " متعدی شده است ممكن است تركيباين دو كلمه مفهوم " اطلاع " را بدهد . پس معنی چنين میشود : كودكانیكه بر امور نهانی زنان آگاه نيستند . و ممكن است مفهوم " غلبه و قدرت" را بدهد ، پس معنی چنين میشود : كودكانی كه بر استفاده از امور نهانیزنان توانائی ندارند . طبق احتمال اول مراد بچههای غير مميز هستند كه قدرت تشخيص اينگونهمطالب را ندارند . اما طبق احتمال دوم مقصود بچههائی است كه قدرت برامور جنسی ندارند يعنی غير بالغ میباشند هر چند مميز بوده باشند . طبقاحتمال دوم اطفالی كه همه چيز میفهمند و نزديك به حد بلوغ میباشند ولیبالغ نمیباشند جزء استثناها هستند . فتوای فقهاء نيز بر طبق اين تفسيراست . در دنباله آيه میفرمايد : " « و لا يضربن بأرجلهن ليعلم ما يخفين منزينتهن »" يعنی زنان به منظور آشكار ساختن زينتهای پنهان خود ، پای برزمين نكوبند . زنان عرب معمولا خلخال به پا میكردند ، و برای اينكه |