است ، اما نگاه دوم به زيانت میباشد نه به سودت . در اينكه اين حديث در مقام بيان حكم است يا در مقام بيان اثری كهطبعا در نگاه هست اختلاف نظر است . برخی مانند محقق صاحب شرايع و علامهحلی گفتهاند اين حديث متعرض حكم نظر است . مفاد حديث اينست كه نگاهاول جايز است و نگاه دوم حرام . بعضی ديگر گفتهاند مقصود اينست كه نگاهعمدی مطلقا حرام است . نگاه اول از آن نظر جايز است كه عمدی نيست .ولی حقيقت اينست كه اين حديث در مقام توصيه ترك نظر شهوانی و تلذذیاست كه قطعا حرام است و از محل بحث خارج است . اين حديث میخواهد اينمطلب را بگويد كه انسان چشمش به زنی میافتد و احيانا خوشش میآيدمیخواهد بار دوم نگاه كند و لذت ببرد . نوبت اول چون تلذذ غير عمدیاست مانعی ندارد ، اما نوبت دوم چون به قصد تلذذ است جايز نيست .د - امام صادق فرمود : " « النظر سهم من سهام ابليس مسموم و كم نظرهاورثت حسره طويلة » " ( 1 ) . يعنی نگاه كردن تيری است زهرآلود ازناحيه شيطان . چه بسيارند نگاههائی كه بعدها حسرتها و تأسفهای طولانی بهدنبال خود آوردهاند . در حديث ديگر آمده است : " « زنا العينين النظر » " ( 2 ) يعنی پاورقی : > است : يا علی لا تتبع النظره بالنظره فان لك الاولی و ليست لكالاخره » . در بعضی روايات شيعه نيز كه در وسائل نقل شده قريب به همينمضمون آمده است . 1 - وسائل جلد 3 صفحه . 24 2 - كافی جلد 5 صفحه 559 و وسائل جلد 3 صفحه . 24 |