مرد - از نظر جنسی - واقع نمیشوند و لذا اميدی به ازدواج ندارند . ممكناست طمع داشته باشند ولی اميد ندارند . جمله " « ان يضعن ثيابهن » "میفهماند كه زن دو نوع لباس دارد : يكی لباس بيرون و ديگر لباس داخلمنزل . آنچه رخصت داده شده است اينست كه زنان سالخورده میتوانند لباسرو را در بياورند ولی در عين حال به آنها اجازه خودنمائی و خودآرائی دادهنشده است . در روايات اسلامی حدود برداشتن پوشش برای زنان سالخورده تعيين گرديدهاست و ذكر شده كه جايز است روسری خود را بردارند : « الحلبی عن ابیعبدالله عليه السلام انه قرأ " ان يضعن ثيابهن "قال : الخمار و الجلباب . قلت : بين يدی من كان ؟ فقال : بين يدی منكان ، غير متبرجة بزينة . فان لم تفعل فهو خير لها » ( 1 ) . عبيدالله حلبی گفت كه امام صادق فرمود مقصود از " « ان يضعن ثيابهن " روسری و چهارقد است . گفتيم جلو هر كس كه بود ؟ فرمود جلو هر كس كه بود اما به شرط اينكهساده باشد و نخواهد خودآرائی و خودنمائی كند . از جمله " « و ان يستعففن خير لهن »" میتوان يك قانون كلی استنباطكرد و آن اينست كه از نظر اسلام هر قدر زن جانب عفاف و ستر را بيشترمراعات كند پسنديدهتر است و رخصتهای تسهيلی و ارفاقی كه به حكم ضرورتدرباره وجه و كفين و غيره داده شده است ، اين اصل كلی اخلاقی و منزلی رانبايد از ياد ببرد . پاورقی : 1 - كافی جلد 5 ، صفحه 522 ، وسائل جلد 3 صفحه 26 - . 25 |