ما معتقديم كه ساير استثناهای باب پوشش ، مثلا استثناء وجه و كفين ، وهمچنين استثناء محارم نيز از همين قبيل است . قبلا در اين باره بحثی شد .به زودی دوباره مشروحتر بحث خواهيم كرد . 3 - اطفالی كه در اين آيه مكلف شدهاند كه مانند مردان بزرگ در سهنوبت اجازه بگيرند اطفالی هستند كه به حد بلوغ نرسيدهاند . بنابرايناطفال نابالغ و لو مميز و نزديك به بلوغ ، در غير سه وقتی كه در آيهتعيين شده است میتوانند بدون كسب اجازه وارد خلوتگاه شوند . اين آيه علی الظاهر میتواند قرينه باشد كه مقصود از جمله : " « اوالطفل الذين لم يظهروا علی عورات النساء »" كه در آيه پوشش آمده استو قبلا دو احتمال در معنی آن داديم ، اطفال نابالغ است نه اطفال غير مميز. و اما استثنائی كه درباره مسأله پوشش است : " « و القواعد من النساءاللاتی لا يرجون نكاحا فليس عليهن جناح ». . . " . اين سومين استثناء است در مسأله پوشش . استثناء اول و دوم در آيه 31همين سوره و استثناء سوم در اين آيه آمده است . در اينجا میفرمايد :زنان از پا افتادهای كه اميدی به ازدواج ندارند میتوانند لباس روی خودرا بر زمين نهند مشروط بر اينكه نخواهند خودنمائی و خودآرائی بكنند . درعين حال اگر جانب عفاف را رعايت كنند و خود را پوشيده دارند بهتر استو خدا شنوا و دانا است . مقصود از " قواعد " كيانند ؟ مقصود زنان سالخوردهای هستند كه از جنبهزن بودن بازنشسته شدهاند ، يعنی ديگر مطلوب |