يعنی علی عليه السلام فرمود : نگاه به سر زنان اهل ذمه جايز است .در اين مسأله كه نظر به زنان اهل كتاب جايز است ، فقهاء و مجتهدين ،متفق میباشند . الا اينكه جمعی از فقهاء قيدی را اضافه كردهاند و آن اينست كه بايد بهمقداری كه در زمان پيغمبر اكرم صلی الله عليه و آله بين خود اهل ذمهمتداول بوده است اكتفاء كرد ، يعنی بايد ديد چه مقدار را در آن زمانهانمی پوشانيدهاند ، نگاه كردن به همان مقدار جايز است ( آن هم بدون تلذذو ريبه ) و اما اين اندازه كه در اين زمانها برهنه شدهاند ، نگاه به آنجايز نيست . ولی عقيده ديگران اينست : هر اندازه از بدن آنها كه معمولا خودشان درمع عام نمیپوشند نظر به آن مانعی ندارد ، هر چند در زمان پيغمبر اكرمكمتر از آن را باز میگذاشتهاند . ه - در مورد زنان بيابان نشين : « عباد بن صهيب : سمعت اباعبدالله عليه السلام يقول : لا بأس بالنظرالی رؤوس نساء اهل تهامة و الاعراب و اهل السواد و العلوج لانهم اذا نهوالا ينتهون » ( 1 ) . يعنی حضرت صادق عليه السلام فرمود نگاه كردن به سر زنان تهامه ، باديهنشينان ، دهاتيهای حومه ( 2 ) و علجها ( غير عربهای بيسواد پاورقی : 1 - وسائل جلد 3 ، صفحه . 26 2 - در متن حديث " اهل سواد " تعبير شده است . سواد ، قراء وكشتزارهای اطراف شهر را میگويند ، و شايد علت اينكه سواد ناميده میشوداين باشد كه به علت > |