نبايد پيامبر را آزار دهيد و نه زنان او را پس از درگذشت پيغمبر به زنیبگيريد ، كه اين كارها در نزد خدا بزرگ است . در اين آيه ، كلمه " حجاب " ذكر شده است . همانطوری كه قبلا گفتيمدر كلمات قدماء هر جا سخن از آيه حجاب است مقصود همين آيه است .دستور حجاب كه در اين آيه است غير از دستور " پوشش " است كه موردبحث ما میباشد . دستوری كه در اين آيه ذكر شده است راجع به سننخانوادگی و رفتاری است كه انسان بايد در خانه ديگران داشته باشد . طبقاين دستور ، مرد نبايد وارد جايگاه زنان شود ، بلكه اگر چيزی میخواهد ومورد احتياج اوست بايد از پشت ديوار صدا بزند . اين مسأله ربطی به بحث" پوشش " كه در اصطلاح فقه نيز تحت عنوان " ستر " نه " حجاب "ناميده میشود ، ندارد . جمله : " « ذلكم اطهر لقلوبكم و قلوبهن »" مانند جمله : " « و انيستعففن خير لهن »" كه در آيه 61 از سوره نور آمده است ، دلالت میكندكه هر اندازه مرد و زن جانب ستر و پوشش و ترك برخوردهائی كه مستلزمنظر است رعايت نمايند به تقوا و پاكی نزديكتر است . همانطور كه گفتيم: رخصتهای تسهيلی و ارفاقی كه به حكم ضرورت داده شده است ، نبايد رجحاناخلاقی ستر و پوشش و ترك نظر را از ياد ببرد . |