داخل خانههای مورد سكونت ديگران نشوند . روشن است كه فلسفه اين حكم دوچيز است : يكی موضوع ناموس يعنی پوشيده بودن زن ، و از همين جهت ايندستور با آيات پوشش يك جا ذكر شده است . ديگر اينكه هر كسی در محلسكونت خود اسراری دارد و مايل نيست ديگران بفهمند . حتی دو نفر رفيقصميمی هم بايد اين نكته را رعايت كنند زيرا ممكن است دو دوست يكرنگدر عين يگانگی و يكرنگی ، هر كدام از نظر زندگی خصوصی اسراری داشته باشندكه نخواهند ديگری بفهمد . بنابراين نبايد فكر كرد كه دستور استيذان اختصاص دارد به خانههائی كهدر آنها زن زندگی میكند . اين وظيفه مطلق و عام است . مردان و زنانی كهمقيد به پوشش هم نيستند ممكن است در خانه خود ، وضعی داشته باشند كهنخواهند ديگران آنان را به آن حال ببينند . به هر حال اين دستوری استكلیتر از حجاب ، فلسفهاش هم كلیتر از فلسفه حجاب است . جمله " « حتی تستأنسوا »" كه به معنی اينست : تا استعلام نكردهايدوارد نشويد ، به عيب سرزده وارد شدن اشعار دارد . اين كلمه از ماده "انس " است كه نقطه مقابل وحشت و فزع است . اين كلمه میفهماند كهورود شما به خانهای كه ديگران در آن سكونت دارند میبايد با استعلام وجلب انس باشد ، نبايد سرزده وارد شويد كه موجب وحشت و فزع و ناراحتیگردد . رواياتی وارد شده كه پيغمبر اكرم صلی الله عليه و آله دستور فرمودند :برای استعلام ذكر خدا گفته شود مانند سبحان الله ، يا الله اكبر ، و غيره. در بين ما معمول است يا الله میگوئيم ، اين رسم از همين |