پوشيده شود - با آنكه در خارج نماز لازم نيست - يا لازم نيست ؟ و آنچه درمرد مورد بحث است اينست كه آيا زياده بر ما بين ناف و زانو لازم استدر نماز پوشيده شود ؟ " آنگاه چنين میگويد : " به عقيده علمای شيعه اماميه بر زن در حال نماز همان قدر واجب استبپوشد كه در غير نماز بايد از نا محرم بپوشد . . . " . نقل سخنان علماء در اين زمينه به طول میانجامد . علمای گذشته دركتابهای خود اگر بحث كردهاند به همين گونه نظر دادهاند كه گفته شد .معمولا فقهاء مسأله پوشش را در باب صلاه و مسأله نظر را در باب نكاحمتعرض شدهاند . عجيب اينست كه بعضی از بزرگان فقهاء معاصر پنداشتهاند كه عقيده علامهدر تذكره اينست كه پوشيدن چهره واجب است ، ( 1 ) و اين اشتباه است .علامه در تذكره در مسأله جواز نظر با ديگران اختلاف دارد چنانكه خواهيمگفت ، نه در مسأله پوشش . اما مسأله جواز و عدم جواز نظر : علامه در تذكره الفقهاء ، كتاب النكاحمیگويد : " نظر مرد به زن يا به واسطه حاجت و ضرورت است ( مانند كسی كه قصدخواستگاری دارد ) يا حاجت و ضرورتی در كار نيست . اگر پاورقی : 1 - در مستمسك العروه ، جلد 5 صفحه 192 - 190 آية الله حكيم پس ازآنكه ادله عدم لزوم پوشش را تقويت میكنند میفرمايند : " و من ذلكيظهر ضعف ما عن التذكره من المنع و قواه فی الجواهر . . . " ظاهراصاحب جواهر نيز نظرش به مسأله نظر است نه وجوب ستر . به هر حال ايننسبت به علامه در تذكره قطعا صحيح نيست . |