داشت . علم دوستی هم همين حالت را دارد . در حديثی از پيغمبر اكرم صلی اللهعليه و آله آمده است : « منهومان لا يشبعان طالب علم و طالب مال » .يعنی دو گرسنه هرگز سير نمیشوند : يكی جوينده علم و ديگر طالب ثروت ،هرچه بيشتر به آنها داده شود اشتهاشان تيزتر میگردد . جاهطلبی بشر هم از همين قبيل است . ظرفيت بشر از نظر جاهطلبی پايانناپذير است . هر فردی هر مقام اجتماعی و هر پست عالی را كه به دستآورد باز هم طالب مقام بالاتر است ، و اساسا هر جا كه پای حس تملك بهميان بيايد از پايان پذيری خبری نيست . غريزه جنسی دو جنبه دارد : جنبه جسمانی و جنبه روحی . از جنبه جسمیمحدود است . از اين نظر يك زن يا دو زن برای اشباع مرد كافی است ، ولیاز نظر تنوع طلبی و عطش روحیای كه در اين ناحيه ممكن است به وجود آيدشكل ديگری دارد . قبلا اشاره كرديم كه حالت روحی مربوط به اين موضوع دو نوع است : يكیآن است كه به اصطلاح " عشق " ناميده میشود ، و همان چيزی است كه درميان فلاسفه و مخصوصا فلاسفه الهی مطرح است كه آيا ريشه و هدف عشق واقعی، جسمی و جنسی است و يا ريشه و هدف ديگری دارد كه صددرصد روحی است ويا شق سومی در كار است و آن اينكه از لحاظ ريشه ، جنسی است ولی بعدحالت معنوی پيدا میكند و متوجه هدفهای |